Víc jak polovina lidí, prodávajících nemovitost, nemá tušení o její reálné hodnotě. Máte pojem o cenách realit?

Celá řada z vás už jistě s prodejem nemovitosti zkušenost má, ovšem s dobrým odhadem ceny nemovitosti je to bohužel naopak, což potvrzují zkušenosti některých realitních kanceláří, jejichž klienti obvykle přichází s prodejními cenami zcela nereálnými.

Možná jste se sami setkali s případem, že se určitá nemovitost prodávala řadu měsíců, ba dokonce i roky. Samozřejmě se v případě roků prodávané nemovitosti jedná spíše o výjimky, ovšem i ony existují, a ve většině případů za ně může špatně nastavená cena, resp. přemrštěná cena, za kterou nemovitost nikdo nechce koupit. Jak takové případy končí? Nemovitost se buď neprodá a nebo se prodá pod cenou. Ani jeden případ přitom není pro prodávajícího ideální.

Jan Zachystal, pracovník realitní kanceláře RE/MAX, potvrzuje, že je-li cena nemovitosti nastavena dobře, nemovitost se obvykle prodá během tří měsíců od vystavení nabídky. Jestliže je cena naopak nastavena špatně, může se doba prodeje nemovitosti protáhnout až na roky. Ocenění nemovitosti má tedy zcela zásadní vliv na její prodej.

Řada klientů má už od počátku vysoké nároky a z ceny, kterou si sami určili, nehodlají slevit. Vývoj situace však v takových případech většinou není zrovna příznivý, doba prodeje se nesmyslně táhne a klient pak nemovitost obvykle raději prodá pod cenou jen proto, aby ji vůbec kdy prodal. Proč vlastně lidé cenu prodávané nemovitosti odhadují špatně?

Klienti potřebují určitou sumu peněz za nemovitost

Prvním z důvodů špatně nastavené ceny nemovitosti jsou osobní přání a finanční potřeby prodávajícího. Ten si obvykle plánuje koupit jinou nemovitost, na kterou má část financí ušetřenou, ale zbytek do cílové částky hodlá získat prodejem nemovitosti. Cenu si tak nastaví sám bez ohledu na cenu reálnou a situace se pak obvykle vyvíjí nastíněným templem.

Porovnávání cen za podobné nemovitosti

Obvyklým postupem většiny klientů bývá také porovnávání cen nemovitostí, které jsou obdobné s tou, kterou sami prodávají. Na inzertních portálech či v novinách vyhledají například byt o stejné dispozici, ve stejném městě a za stejnou nebo podobnou cenu pak nabídnou také svoji nemovitost, což je většinou samozřejmě chyba. V úvahu je totiž nutné brát konkrétní lokalitu, dopravní dostupnost, dispozici a v neposlední řadě samozřejmě také stav nemovitosti. Výsledná cena, inspirovaná touto cestou, může být pak naprosto zavádějící.

Špatná (nebo vůbec žádná) orientace na trhu s realitami

Ceny realit se samozřejmě vyvíjejí rok od roku, měsíce…a záleží na mnoha faktorech. Razantní změny se v cenách realit udály především během posledních let a v důsledku ekonomické krize. Je proto naprosto nesmyslné uvažovat ve stejných hodnotách, jako například v roce 2007, kdy jsme ještě o ekonomické krizi neměli ani potuchy. Ceny nemovitostí se od té doby vyvíjely a především klesly v průměru až o 30%. Pro příklad uveďme cenu za byt paneláku, za který byste v roce 2007/2008 dostali 4 miliony korun. V současné době je prodejní cena tohoto bytu kolem tří milionů korun. Propad je v tomto případě až drtivý a samozřejmě se jedná o konkrétní příklad. U některých nemovitostí až tak hluboká propast nevznikla, nicméně propad nastal takřka u všech.

Jak stanovit správnou cenu za nemovitost?

Nejlepší cestou ke stanovení reálné ceny za nemovitost je poradit se s odborníkem, tzn. s člověkem, který ceny na realitním trhu sleduje už nějaký rok, má představu o nabídce a poptávce konkrétních typů nemovitostí, zná zvláštnosti lokalit a má přehled o interních cenových mapách.

Dá se říci, že právě toto je ta nejideálnější a snad také nejjednodušší cesta, jak svou nemovitost prodat za tu nejvyšší možnou cenu, která je především reálná a realitním trhem přijatelná.